E-COMMERCE
Platforma B2B - czym jest
i dla kogo?
Klasyfikacja platform B2B

Platformy gotowe czy rozwiązania dedykowane?
- Rozwiązania dedykowane
- Platformy gotowe (pudełkowe)
Formy finansowania platform B2B
- Platformy oparte na płatnej, dożywotniej licencji
- Platformy SaaS
- najszybszym wdrożeniem,
- szerokim zakresem funkcjonalnym, dostępnym od samego początku działania platformy.
- Platformy typu open source
- dostosowaniem takiego rozwiązania do potrzeb danej firm,
- zmianą standardowych szablonów, co może pociągać za sobą konieczność wykorzystania płatnych wtyczek lub pomocy doświadczonego programisty.
Typy dostępu do platformy B2B
- Otwarta platformy b2b
- Półotwarta platforma B2B
- Zamknięta platforma B2B
Co jest ważne dla klienta B2B?
Szybkie i wygodne zakupy
Klient B2B zamawia inaczej niż klient detaliczny, głównie dlatego, że zamawianie to część jego obowiązków służbowych. Zależy mu na tym by móc składać zamówienia szybko i intuicyjnie.
Pełna i aktualna informacja o stanie magazynowym oraz terminie dostawy
Aby móc zamawiać szybko, klient B2B potrzebuje uzyskać wcześniej szereg informacji o produktach. Między innymi musi wiedzieć, czy dostawca ma wystarczająco dużo towaru, by spełnić jego zapotrzebowanie. Dodatkowo musi mieć pewność, że zamówienie dotrze na czas.
Możliwość zamawiania w ramach indywidualnych cen, wynikających z podpisanej umowy oraz procesu negocjacji
W tradycyjnym procesie zamawiania, aby zamawiać zgodnie z indywidualnym cennikiem klienta, musi on angażować handlowca, by otrzymać wycenę, co zdecydowanie wydłuża proces zamawiania. Platforma B2B pozwala jednak na wykluczenie handlowca z tego procesu, dzięki czemu klient od razu może zamawiać po cenach, które sobie wcześniej wynegocjował.
Możliwość powielania wcześniej złożonych zamówień
Zamówienia klientów B2B są również często odtwarzalne. Aby nie musieli za każdym razem pojedynczo dodawać pozycji na zamówieniach, platformy B2B pozwalają im często na powielanie wcześniejszych zamówień.
Możliwość importowania zamówienia oraz dostępu do plików z danymi o asortymencie sprzedawcy
Inną metodą przyśpieszenia składania zamówienia jest możliwość importowania zamówień z plików .csv oraz dostęp do plików .xml z danymi o asortymencie sprzedawcy.
Dostęp do listy najczęściej zamawianych towarów
Klienci mogą korzystać ze znanego ze sklepów internetowych modułu ulubionych produktów, gdzie gromadzą towary, które najczęściej zamawiają.
Szybka wyszukiwarka uwzględniająca symbole i kody towarów
Pracę klientów wspiera również szybka wyszukiwarka uwzględniająca symbole towarów, symbole u dostawcy oraz kody EAN. Klienci często korzystają z tych funkcji, a wielu z nich nie wyobraża sobie zamawiania bez tych usprawnień.
Możliwość podglądu wszystkich dokumentów i pobierania faktur
Klienci B2B lubią też mieć aktualne informacje o złożonych zamówieniach, rozliczeniach oraz posiadać dostęp do dokumentów. Dlatego też platformy B2B często zapewniają im możliwość podglądu dokumentów handlowych i pobierania faktur w formie plików PDF.
Podgląd limitów kredytowych oraz stanu rozliczeń
Dzięki platformie B2B klient ma na bieżąco informacje na temat swojego limitu kredytowego oraz stanie rozliczeń.