fbpx

E-COMMERCE

Platforma B2B - czym jest
i dla kogo?

Platforma sprzedażowa B2B (business-to-business) jest narzędziem umożliwiającym wymianę handlową pomiędzy firmami w internecie. Różni się od typowego sklepu internetowego, ponieważ klienci B2B mają inne oczekiwania niż klienci detaliczni, a specyfika ich zakupów sprawia, że potrzebują innych funkcji.
Cyfrowa transformacja staje się coraz bardziej powszechnym pojęciem w świecie biznesu. Ze względu na zmiany, jakie zaszły wraz z poszerzaniem możliwości internetu, powinna ona być nieodłącznym elementem budowania strategii rozwoju firmy. Ponadto nie jest to już ścieżka prowadząca do przewagi konkurencyjnej – obecnie jest to podstawa funkcjonowania niemal każdego przedsiębiorstwa.
Współczesny świat oferuje długą listę cyfrowych narzędzi, które pomagają wyjść naprzeciw zmianom, odnaleźć się oraz dopasować do nowego nurtu prowadzenia biznesu online, odnosząc przy tym korzyści. Jednym z takich narzędzi są platformy B2B.

Klasyfikacja platform B2B

W związku z szerokim dostępem do cyfrowych rozwiązań dla biznesu, istnieją różne klasyfikacje platform e-commerce B2B. Przedsiębiorca ma wiele opcji do wyboru, co pozwala na dobranie najlepszego oprogramowania dla swojej firmy i najdogodniejszej formy finansowania projektu.
Klasyfikacja platform B2B

Platformy gotowe czy rozwiązania dedykowane?

W zależności od potrzeb biznesu, etapu jego rozwoju oraz rozwiązań, których potrzebuje firma, właściciel/zarząd może zdecydować się na rozwiązanie dedykowane lub standardowe.
  • Rozwiązania dedykowane
  • Takie, które od początku do końca, zostało stworzone pod potrzeby klienta. Najczęściej decydują się na nie firmy, które mają specyficzne potrzeby, których nie mogą spełnić rozwiązania standardowe. Stworzenie takiego w pełni spersonalizowanego rozwiązania, zwykle wiąże się nie tylko z dużymi kosztami, ale również z długim czasem realizacji projektu.
  • Platformy gotowe (pudełkowe)
  • W odróżnieniu od platform dedykowanych posiadają określony zakres funkcjonalny. Oznacza to, że każdy klient w ramach zakupu platformy B2B otrzymuje takie same możliwości (funkcje). System można skonfigurować na wiele sposobów i dopasować pod swoje potrzeby, jednak tylko w zakresie posiadanych funkcji. Platformy standardowe często udostępniają podstawowy szablon graficzny, który można dostosować do potrzeb zmieniając jego kolory na takie, które są zgodne z identyfikacją graficzną firmy.

    Platformy pudełkowe są dobrym rozwiązaniem dla firm, które dopiero zaczynają swoją przygodę z e-commerce ale również, dla firm, których potrzeby nie są większe niż te ze standardowej oferty. Cechują je niskie koszty wejścia oraz krótki czas wdrożenia.

Formy finansowania platform B2B

Na rynku spotkamy narzędzia do prowadzenia sprzedaży internetowej, które są darmowe, oferowane jako usługa z miesięczną opłatą abonamentową oraz takie, które finansowane są na zasadzie dożywotniego zakupu licencji.
  • Platformy oparte na płatnej, dożywotniej licencji
  • Rozwiązania dedykowane lub sprzedawane na masową skalę, bez planowanego rozwoju produktu. Wdrożenie platformy w oparciu o tę licencję, zwykle wiąże się z dużo wyższymi kosztami realizacji projektu niż zakup rozwiązań standardowych (pudełkowych). Złą wiadomością dla fanów tej opcji jest fakt, że coraz mniej firm decyduje się tworzyć i sprzedawać oprogramowanie w takim modelu. Na dzisiejszym rynku dominują platformy w modelu Software as a Service (SaaS).
  • Platformy SaaS
  • Takie, za korzystanie z których klient opłaca abonament. W odróżnieniu od poprzednich modeli, zwykle nie ma on dostępu do kodu ani możliwości personalizacji rozwiązania pod swoje potrzeby, jednak zyskuje szereg innych korzyści. Przede wszystkim rozwiązania SaaS cechują się:
    • najszybszym wdrożeniem,
    • szerokim zakresem funkcjonalnym, dostępnym od samego początku działania platformy.
    Dodatkowo odchodzi potrzeba posiadania dużego kapitału na start, a koszt opłaty abonamentowej przez długi czas jest niższy niż zakup platformy z licencją wieczystą.

    Platformy SaaS, poza samym oprogramowaniem, oferują szeroki zakres usług, takich jak wdrożenia, szkolenia, serwis itp., które otrzymuje klient w ramach abonamentu. W naszej opinii jest to obecnie najlepszy wybór.
  • Platformy typu open source
  • Darmowe platformy, które zapewniają dużą elastyczność w kontekście wprowadzania modyfikacji, dzięki pełnemu dostępowi do kodu źródłowego. Kod ten rozpowszechniany jest publicznie, bez opłat. Zwykle jest rozwijany przez społeczność, jednak bez gwarancji utrzymania go w przyszłości. Z założenia jedyne koszty, jakie powinien ponieść właściciel przy uruchomieniu platformy B2B typu open source, to opłaty hostingowe. W rzeczywistości konieczne staje się jednak przeznaczenie dodatkowego budżetu na prace związane z:
    • dostosowaniem takiego rozwiązania do potrzeb danej firm,
    • zmianą standardowych szablonów, co może pociągać za sobą konieczność wykorzystania płatnych wtyczek lub pomocy doświadczonego programisty.
    Podsumowując – każde uruchomienie platformy B2B (nawet typu open source) realnie pociąga za sobą koszty.

Typy dostępu do platformy B2B

Rozpoczynając sprzedaż hurtową w internecie należy zastanowić się, jaki dostęp do platformy chcemy nadać kontrahentom. Możemy wyróżnić tutaj trzy typy platform.
  • Otwarta platformy b2b
  • Dla wszystkich klientów widoczny jest katalog produktów wraz z prezentacją cen (zwykle detalicznych lub sugerowanych) oraz stany magazynowe.
  • Półotwarta platforma B2B
  • Pozwoli na udostępnianie klientom informacji o tym, czym handluje przedsiębiorstwo i jakie posiada produkty, jednak ich ceny oraz stany magazynowe są niewidoczne dla niezalogowanych użytkowników. Po zalogowaniu się na konto kontrahent widzi swoje indywidualne ceny (nadane przez administratora platformy, uwzględniające jego rabaty i warunki umowne) oraz ma podgląd stanów magazynowych czy informacji o najbliższych dostawach.
  • Zamknięta platforma B2B
  • Charakteryzuje się tym, że bez zalogowania na konto nie ma możliwości przeglądania asortymentu, informacji o cenie i stanach magazynowych. Klienci trafiający na platformę widzą jedynie formularz służący do zalogowania się.

Co jest ważne dla klienta B2B?

Zanim zdecydujesz się na wdrożenie platformy B2B, poznaj oczekiwania klientów i zastanów się jak wygląda ich codzienna praca.

Szybkie i wygodne zakupy

Klient B2B zamawia inaczej niż klient detaliczny, głównie dlatego, że zamawianie to część jego obowiązków służbowych. Zależy mu na tym by móc składać zamówienia szybko i intuicyjnie.

Pełna i aktualna informacja o stanie magazynowym oraz terminie dostawy

Aby móc zamawiać szybko, klient B2B potrzebuje uzyskać wcześniej szereg informacji o produktach. Między innymi musi wiedzieć, czy dostawca ma wystarczająco dużo towaru, by spełnić jego zapotrzebowanie. Dodatkowo musi mieć pewność, że zamówienie dotrze na czas.

Możliwość zamawiania w ramach indywidualnych cen, wynikających z podpisanej umowy oraz procesu negocjacji

W tradycyjnym procesie zamawiania, aby zamawiać zgodnie z indywidualnym cennikiem klienta, musi on angażować handlowca, by otrzymać wycenę, co zdecydowanie wydłuża proces zamawiania. Platforma B2B pozwala jednak na wykluczenie handlowca z tego procesu, dzięki czemu klient od razu może zamawiać po cenach, które sobie wcześniej wynegocjował.

Możliwość powielania wcześniej złożonych zamówień

Zamówienia klientów B2B są również często odtwarzalne. Aby nie musieli za każdym razem pojedynczo dodawać pozycji na zamówieniach, platformy B2B pozwalają im często na powielanie wcześniejszych zamówień.

XML

Możliwość importowania zamówienia oraz dostępu do plików z danymi o asortymencie sprzedawcy

Inną metodą przyśpieszenia składania zamówienia jest możliwość importowania zamówień z plików .csv oraz dostęp do plików .xml z danymi o asortymencie sprzedawcy.

Dostęp do listy najczęściej zamawianych towarów

Klienci mogą korzystać ze znanego ze sklepów internetowych modułu ulubionych produktów, gdzie gromadzą towary, które najczęściej zamawiają.

Szybka wyszukiwarka uwzględniająca symbole i kody towarów

Pracę klientów wspiera również szybka wyszukiwarka uwzględniająca symbole towarów, symbole u dostawcy oraz kody EAN. Klienci często korzystają z tych funkcji, a wielu z nich nie wyobraża sobie zamawiania bez tych usprawnień.

Możliwość podglądu wszystkich dokumentów i pobierania faktur

Klienci B2B lubią też mieć aktualne informacje o złożonych zamówieniach, rozliczeniach oraz posiadać dostęp do dokumentów. Dlatego też platformy B2B często zapewniają im możliwość podglądu dokumentów handlowych i pobierania faktur w formie plików PDF.

Podgląd limitów kredytowych oraz stanu rozliczeń

Dzięki platformie B2B klient ma na bieżąco informacje na temat swojego limitu kredytowego oraz stanie rozliczeń.

Narzędzie, z którym pracuje klient, musi być niezawodne i dostarczać aktualnych i rzetelnych informacji. Jeśli z kolei na platformie pojawiają się błędne dane (np. o przewidywanym czasie dostawy lub liczbie towaru w magazynie) to konsekwencje związane z trudnością realizacji zamówienia czy opóźnieniami są dla niego bardzo dotkliwe. Nie może wywiązać się ze zobowiązań wobec własnych klientów, a to skutkuje przestojem w biznesie i utraconymi szansami sprzedaży. Właśnie dlatego wybór odpowiedniej platformy B2B jest bardzo ważną, strategiczną decyzją.

Podsumowując

Świat współczesnych technologii oferuje długą listę narzędzi, które pomagają wyjść naprzeciw zamianom i odnaleźć się w rwącym nurcie prowadzenia biznesu, odnosząc przy tym korzyści. Platforma B2B to jedno z takich rozwiązań. Pozwala ona na prowadzenie sprawnej i skutecznej sprzedaży hurtowej w internecie.
Na rynku istnieje wiele różnych platform do wyboru. Mogą się one różnić formą finansowania, modelem oraz zakresem funkcjonalnym, ale mają jeden wspólny mianownik – pozwalają zwiększyć sprzedaż i odciążyć handlowców od powtarzalnej, odtwórczej pracy, a skupić się za to na budowaniu relacji z klientami i powiększaniu rynku.
Jeśli chcesz poznać platformę B2B, która sprzedaje i spełnia oczekiwania klientów biznesowych – zapisz się na prezentację.