Już 13 grudnia 2024 r. wchodzi w życie Rozporządzenie GPSR (General Product Safety Regulation), które nakłada nowe obowiązki na przedsiębiorców prowadzących sprzedaż w Unii Europejskiej. Rozporządzenie zastępuje dotychczasową Dyrektywę 2001/95/WE i wprowadza nowe wymogi dotyczące bezpieczeństwa produktów w UE. Dotyczy to wszystkich produktów konsumpcyjnych wprowadzanych do obrotu w Unii, w tym produktów sprzedawanych online. Przepisy mają na celu podniesienie poziomu bezpieczeństwa produktów oraz zwiększenie przejrzystości w łańcuchu dostaw.
Zasięg i wyłączenia.
GPSR obejmuje produkty nowe, używane, naprawione lub odnowione z wyłączeniem produktów wymagających naprawy lub odnowienia przed użyciem, pod warunkiem że wprowadzane są do obrotu z wyraźnym oznaczeniem konieczności takiej naprawy lub odnowienia.
Ponadto, Rozporządzenie GPSR ma zastosowanie do aspektów bezpieczeństwa produktów, które nie zostały uregulowane przez inne przepisy unijne. W przypadku produktów objętych szczególnymi regulacjami, GPSR uzupełnia wymogi w tych obszarach, które nie są w nich opisane. Oznacza to, że w przypadku produktów takich jak m.in. zabawki, baterie i akumulatory, odzież i tekstylia, kosmetyki, środki czyszczące czy sprzęt elektryczny i elektroniczny (zgodnie z załącznikiem I do Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1020), GPSR obowiązuje tylko w zakresie nieuregulowanym przez te przepisy.
Do produktów wyłączonych z zakresu GPSR należą statki powietrzne i wodne, wyroby medyczne, pojazdy, żywność, pasze, broń i amunicja oraz antyki, natomiast ostateczna ocena, czy dany produkt podlega wymogom GPSR, leży po stronie przedsiębiorcy, który powinien zweryfikować regulacje w odniesieniu do swojego asortymentu.
Jakie zmiany wprowadza rozporządzenie GPSR?
Nowe przepisy wprowadzają obowiązek:
- szczegółowego oznaczania produktów, w tym podawania danych o producencie (adres, kraj siedziby, adres e-mail).
- identyfikowania produktów za pomocą kodów, takich jak EAN, aby ułatwić ich śledzenie w łańcuchu dostaw.
- zamieszczania ostrzeżeń i informacji o bezpieczeństwie na kartach produktów
- wskazania podmiotu odpowiedzialnego za bezpieczeństwo produktu w przypadku, gdy producent nie ma siedziby w UE.
Nowe przepisy mają na celu poprawę ochrony konsumentów, dlatego przedsiębiorcy będą musieli zadbać o szczegółowe informacje na temat produktów, które wprowadzają do obrotu.
W związku z tym na platformie B2B inTradus zostanie wdrożona aktualizacja umożliwiająca spełnienie wymogów GPSR.
Co będzie konieczne po Twojej stronie?
Po aktualizacji platformy B2B inTradus, będziesz zobowiązany do:
1. Uzupełnienia brakujących danych na kartach produktów – możesz to zrobić w systemie ERP lub korzystając z nowych pól w panelu administracyjnym, które umożliwią dodanie informacji, takich jak:
3. Zapewnienia kontrahentów, że oferowane produkty są zgodne z przepisami – klienci i partnerzy biznesowi muszą mieć pewność, że produkty spełniają wymagania w zakresie bezpieczeństwa.
- pełny adres producenta,
- kraj siedziby,
- adres e-mail,
- kody identyfikujące produkt (np. EAN).
3. Zapewnienia kontrahentów, że oferowane produkty są zgodne z przepisami – klienci i partnerzy biznesowi muszą mieć pewność, że produkty spełniają wymagania w zakresie bezpieczeństwa.
Jak przygotować się do zmian?
Aby proces dostosowania produktów do nowych przepisów przebiegał sprawnie, zachęcamy do wcześniejszego przygotowania niezbędnych danych o produktach i ich producentach.
Wsparcie zespołu inTradus
Rozporządzenie GPSR to krok w stronę zwiększenia bezpieczeństwa produktów, szczególnie w kontekście rosnącej sprzedaży online. Spełnienie nałożonych obowiązków jest konieczne, by uniknąć sankcji i zapewnić bezpieczeństwo swoich klientów. Rozumiemy, że nowe przepisy mogą budzić wiele pytań, dlatego zespół inTradus pozostaje do Twojej dyspozycji. Jeśli potrzebujesz pomocy w dostosowaniu danych lub szczegółowych informacji na temat wymagań GPSR, zapraszamy do kontaktu.
Wspólnie zadbajmy o to, aby Twoja platforma B2B inTradus była zgodna z nowymi wymogami prawnymi i gotowa na nadchodzące zmiany.
Źródło: PARP
Artykuł został opracowany na podstawie powyższego źródła i informacji dostępnych w internecie. Ma wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowi porady prawnej. W razie wątpliwości dotyczących interpretacji i zastosowania przepisów, zalecamy konsultację z prawnikiem.

autor
Olga Monczakowska
Od 15 lat działa w branży e-commerce, współpracując głównie z klientami z sektora B2B. Na co dzień koordynuje projekty związane z rozwojem sprzedaży. Odważnie podchodzi do wyzwań. Wierzy, że szerokie spojrzenie jest kluczem do sukcesu. Jej motto to słowa Alberta Einsteina: „Szaleństwem jest robić wciąż to samo i oczekiwać innych rezultatów”, które idealnie odzwierciedla jej dążenie do przełamywania schematów i ciągłego poszukiwania nowych rozwiązań.
Potrzebujesz platformy B2B na dobry START?
