Przejdź do treści

Jak platforma B2B zmieni
Twój sposób sprzedaży?

Dominika Skarbińska
Czas czytania: 5 min.
Twoi klienci mogą zamawiać tylko w godzinach pracy Twojej firmy? Handlowcy stale odpowiadają na pytania o dostępność i ceny towarów? Muszą ręcznie przeliczać i wprowadzać do dokumentów wynegocjowane rabaty?
Platforma B2B sprawi, że zapomnisz o tych wszystkich angażujących procesach, a dodatkowo unikniesz wielu pomyłek. To narzędzie pozwoli klientom biznesowym samodzielnie zapoznać się z ofertą i składać zamówienia przez całą dobę, 7 dni w tygodniu, a platforma na bazie zamówień internetowych utworzy dokumenty w systemie ERP, uwzględniając indywidualne rabaty.
Platforma B2B oferuje szansę na zdobycie nowych klientów oraz zadowolenie obecnych. Ponadto pomaga w pozyskaniu dostawców i wpiera rozwój biznesu na wielu płaszczyznach.
Klienci B2B, zwłaszcza młodzi, oczekują możliwości zamawiania online. Nie wyobrażają sobie braku dostępności nowoczesnych narzędzi, które ułatwiają i przyspieszają wiele czynności.
Najwyższa pora, aby sprostać ich oczekiwaniom. Jak to się dzieje, że dzięki platformie sprzedaży online możesz tak wiele zyskać? Postaramy się odpowiedzieć na to pytanie, porównując tradycyjny proces sprzedaży z tym, który jest możliwy do osiągnięcia po wdrożeniu platformy B2B.

Sprzedaż bez platformy B2B

Tradycyjny proces sprzedaży opiera się o dyspozycyjność i wiedzę handlowca, który na bieżąco udziela wielu informacji klientom, kieruje procesem sprzedaży i przygotowuje oferty. Niestety jest też swego rodzaju hamulcem, gdyż ma ograniczone możliwości reagowania na zapytania, zwłaszcza, gdy jest ich wiele i pojawiają się w tym samym czasie. Nie obsłuży również klienta po godzinach pracy. Ta sytuacja skutkuje utraconymi szansami sprzedaży.

Jak przebiega taki proces?

Klient angażuje handlowca by poznać asortyment. Chce dowiedzieć się jakie produkty, w jakich cenach i ilościach jest w stanie kupić w wyznaczonym terminie. Dodatkowo, zwykle nie ma wiedzy o nowościach, więc to handlowiec musi poświęcić czas na informowanie o nowych pozycjach w ofercie.
Handlowiec musi dopasować ofertę, do oczekiwań klienta. Bardzo często jej tworzenie wymaga kilku iteracji, ponieważ wytyczne klienta się zmieniają. Przykładowo, klient będzie chciał zmienić ilość zamawianego towaru, bo zmieniło się zapotrzebowanie lub cena. Już na tym etapie handlowiec musi poświecić sporo czasu na kontakty telefoniczne lub drogą mailową, nie mając pewności czy klient faktycznie kupi produkt.
Na podstawie uzgodnionej oferty trzeba przygotować dokument sprzedażowy. Często zamówienia klientów B2B mają kilkadziesiąt lub nawet kilkaset pozycji. Ręczne wprowadzanie ich do systemu sprawia, że ryzyko wystąpienia błędu rośnie, a czas tworzenia dokumentu zamówienia w systemie ERP wydłuża się.
Kiedy proces tworzenia zamówienia dobiega końca, pozostaje jego realizacja. Nie jest to jednak koniec pracy handlowca, ponieważ klienci oczekują informacji o aktualnym statusie zamówienia oraz potrzebują dokumentów takich jak wydania zewnętrzne, faktury czy ewentualne korekty. To kolejne czynności, które wydłużają proces sprzedaży i zabierają czas pracowników.

Sprzedaż z platformą B2B

Platforma B2B sprawia, że handlowiec może skupić się na budowaniu relacji z klientami oraz na pozyskiwaniu nowych kontrahentów. Klienci zamawiają 24h/dobę, 7 dni w tygodniu i mają stały dostęp do aktualnych informacji o asortymencie, cenach czy stanach. Nowoczesne narzędzie automatyzuje również wiele procesów, dzięki czemu czas realizacji zamówień skraca się.

Jak w tym przypadku przebiega proces?

Na platformie B2B klient znajdzie szczegółowe informacje o produktach takie jak: dostępność, cena, przewidywany czas dostawy. Widzi, jakie nowości pojawiły się w asortymencie. W dogodnym momencie, łatwo i samodzielnie skompletuje zamówienie.
Złożone zamówienie pojawi się w ERP automatycznie (platforma B2B wygeneruje dokument ZK), a po stronie handlowca pozostanie weryfikacja i przekazanie zamówienia do realizacji oraz wystawienie dokumentu WZ, FS.
Klient na bieżąco jest informowany o statusie zamówienia dzięki automatycznym powiadomieniom wysyłanym przez platformę B2B. Ma stały dostęp do historii zamówień oraz dokumentów, wygodnie i szybko może też dokonać płatności online za zamówienie.

Podsumowując

Inwestycja w nowoczesne narzędzie w postaci platformy B2B pozwoli oszczędzi czas pracowników oraz klientów. Handlowcy, zamiast wykonywać czasochłonne i powtarzalne czynności, będą mogli rozwijać sieć kontaktów oraz doskonalić swoje umiejętności. Klienci natomiast otrzymają stały dostęp do dokumentów, zawsze aktualnej oferty oraz informacji o zamówieniach. A przede wszystkim – zaczną samodzielnie zamawiać!

Dominika Skarbińska

Świeżynka w branży e-commerce, która odnalazła w niej swoje miejsce. Najważniejsza maksyma to zaopiekowany i świadomy klient. Jest wsparciem zarówno na początku drogi z platformą B2B oraz w trakcie jej rozwoju. Nieustanna chęć nauki zaowocowała znajomością działania i wdrażania systemów B2B. Super moc – wielozadaniowość.
Potrzebujesz platformy B2B na dobry START?
Jak wygląda platforma b2b inTradus START